HOGAR DE INDIGENAS YANAKUNA, CAMPESINOS Y AFRODESCENDIENTES
Una importante reunión se realizó en Popayán para hablar sobre el tema minero del sur del departamento del Cauca.
Propósito
Uno de los objetivos centrales de la reunión fue exponer la delicada situación que se viene presentando en el tema de minas en este municipio del sur Cauca y aclarar que cerca de un mes la multinacional Anglo Gold Ashanti Colombia S.A. renunció a un contrato de concesión el cual estaba dado para 30 años en este municipio del Macizo Colombiano.
Problema
Preocupación hay entre indígenas y comunidad del Municipio por la existencia de solicitudes en el tema de minas para esta región. De las consultas realizadas y entregadas por el Consejo Regional Indígena, se establece que hay 6 solicitudes de concesión de empresas multinacionales para San Sebastián.
Reacciones
Los concejales en pleno han dicho que no están de acuerdo con esta clase de concesiones que se vienen dando sin consultar con las comunidades.
Se ha dicho por parte de la administración municipal de San Sebastián que no se han hecho concertaciones para la entrega de estas concesiones a las multinacionales para que hagan exploración y explotación de minas de esta región.
Implicaciones de la explotación
Al respecto, Olinto Mazabuel Quilindo del CRIC quién ha venido trabajando en temas de minas en el suroccidente colombiano manifiesta que “ha revisando la estadística oficial de Ingeominas y existen 12 contratos de concesión y un sin número de solicitudes en especial la que tiene que ver con Gold Ashanti, multinacional de origen sur africano con recursos canadienses”.
Es preocupante porque la afectación estaría en la mayoría de los municipios del sur como: La Sierra, La Vega, Sotará, Almaguer, Argelia y Balboa. Se afectan los intereses sociales y comunitarios no sólo de los pueblos indígenas sino de sectores sociales porque la ley minera es una ley que tiene jerarquización sobre las otras normas y en este caso en el aprovechamiento de los recursos naturales minero energéticos”, señaló Mazabuel.
Extraido del Periódico el Extra - Popayán - Cauca
PRONUNCIAMIENTO
DEL CUARTO KAPAQ INTI RAYMI FIESTA GRANDE DEL SOL CELEBRADO EN EL TERRITORIO DE LA NACION INDÍGENA QUECHUA AYMARA YANAKUNA EN EL MACIZO ANDINO COLOMBIANO
PRONUNCIAMIENTO Nosotros los hijos de la Nación YANAKUNA atendiendo el llamado de nuestros abuelos mas lejanos y los que hoy acompañan el vivir en esta Madre Tierra comunicamos al mundo la palabra que surge en el caminar del retorno hacia el tiempo armónico de los abuelos en donde se nos manifiesta:
1. Que 515 años de resistencia nos ha permitido sobrevivir como cultura milenaria en el macizo colombiano y que gracias a la lucha, el esfuerzo y amor a la Madre Tierra se ha logrado sostener el equilibrio, nuestra cultura y el territorio.
2. Que la situación de conflicto desorden y desequilibrio que sufre el Macizo Andino Colombiano es producido por el colonialismo occidental, las políticas de gobierno que son nefastas para mantener la vida en el territorio. Dichas políticas como son la escasez de tierra, la imposición de modelos consumistas, de religiones ajenas a nuestra cosmovisión propia, así como la intervención de politiquería en la región ha conllevado a desestabilizar un orden natural que transmitieron nuestros abuelos.
Es así como hoy día el Macizo Andino Colombiano lugar donde viven nuestras mas grandes fuentes espirituales de agua se ven amenazadas por la codicia y voracidad del capital extranjero acolitado por el actual gobierno de Colombia quien ha irrespetado nuestro territorio imponiendo control militar en la zona con la instauración de un batallón de alta montaña y fuerza publica en varios pueblos, creando zozobra, ante la población y desprestigiando a nuestras propias fuerzas de control indígena; es así como a través del autoritarismo se viene irrespetando la Madre Tierra a partir de la contaminación que ha promovido el batallón de alta montaña en las fuentes de agua y el irrespeto a nuestras ceremonias sagradas en donde se estigmatizan a nuestros jóvenes por el uso de nuestras plantas sagradas como es el caso de la hoja de koka, nuestros símbolos, nuestras guardias y nuestras formas tradicionales de vestir, diciendo que eso es de grupos de izquierda.
Sabemos que estas políticas de guerra van en búsqueda de la privatización del macizo colombiano ya que quieren apoderarse de nuestros seres naturales, hay unos intereses grandes de las multinacionales apoyadas por corporaciones y agentes del gobierno colombiano.
Multinacionales como monsanto y qhedada entre otras producen venenos y promueven acciones para desestabilizar a las comunidades y apoderarse de la Madre Tierra creando muerte desplazamiento y destrucción.
Frente a estos hechos nos declaramos en resistencia permanente y en oposición a cualquier forma de reducción de nuestra vida y dignidad, al mismo tiempo hacemos un llamado a los habitantes del Macizo Andino Colombiano a los campesinos, a las comunidades afrodesendientes y a todo aquel que sienta el llamado de esta tierra para estar alerta ante las amenazas que se vienen presentando en el territorio.
Así mismo nos solidarizamos y acatamos el mandato de nuestro Tawa Kapak Inti Raymi de acompañar la lucha de la Nación Nasa y de otros hermanos y hermanas en nuestra Abya Yala, en la lucha por la Madre Tierra que nos pertenece a todos y todas.
Igualmente nos unimos al llamado y lucha de las Naciones Originarios del Tawaintisuyu Pacha y los sectores populares de nuestra gran América a seguir resistiendo ante las amenazas del colonialismo que arrasa con nuestro territorio y con nuestras culturas.
Tawaintisuyu Pacha ¡Jallalla!
Chinchaysuyu ¡Jallalla!
Hacia el retorno del tiempo de los antiguos abuelos ¡Jallalla!
1. Que 515 años de resistencia nos ha permitido sobrevivir como cultura milenaria en el macizo colombiano y que gracias a la lucha, el esfuerzo y amor a la Madre Tierra se ha logrado sostener el equilibrio, nuestra cultura y el territorio.
2. Que la situación de conflicto desorden y desequilibrio que sufre el Macizo Andino Colombiano es producido por el colonialismo occidental, las políticas de gobierno que son nefastas para mantener la vida en el territorio. Dichas políticas como son la escasez de tierra, la imposición de modelos consumistas, de religiones ajenas a nuestra cosmovisión propia, así como la intervención de politiquería en la región ha conllevado a desestabilizar un orden natural que transmitieron nuestros abuelos.
Es así como hoy día el Macizo Andino Colombiano lugar donde viven nuestras mas grandes fuentes espirituales de agua se ven amenazadas por la codicia y voracidad del capital extranjero acolitado por el actual gobierno de Colombia quien ha irrespetado nuestro territorio imponiendo control militar en la zona con la instauración de un batallón de alta montaña y fuerza publica en varios pueblos, creando zozobra, ante la población y desprestigiando a nuestras propias fuerzas de control indígena; es así como a través del autoritarismo se viene irrespetando la Madre Tierra a partir de la contaminación que ha promovido el batallón de alta montaña en las fuentes de agua y el irrespeto a nuestras ceremonias sagradas en donde se estigmatizan a nuestros jóvenes por el uso de nuestras plantas sagradas como es el caso de la hoja de koka, nuestros símbolos, nuestras guardias y nuestras formas tradicionales de vestir, diciendo que eso es de grupos de izquierda.
Sabemos que estas políticas de guerra van en búsqueda de la privatización del macizo colombiano ya que quieren apoderarse de nuestros seres naturales, hay unos intereses grandes de las multinacionales apoyadas por corporaciones y agentes del gobierno colombiano.
Multinacionales como monsanto y qhedada entre otras producen venenos y promueven acciones para desestabilizar a las comunidades y apoderarse de la Madre Tierra creando muerte desplazamiento y destrucción.
Frente a estos hechos nos declaramos en resistencia permanente y en oposición a cualquier forma de reducción de nuestra vida y dignidad, al mismo tiempo hacemos un llamado a los habitantes del Macizo Andino Colombiano a los campesinos, a las comunidades afrodesendientes y a todo aquel que sienta el llamado de esta tierra para estar alerta ante las amenazas que se vienen presentando en el territorio.
Así mismo nos solidarizamos y acatamos el mandato de nuestro Tawa Kapak Inti Raymi de acompañar la lucha de la Nación Nasa y de otros hermanos y hermanas en nuestra Abya Yala, en la lucha por la Madre Tierra que nos pertenece a todos y todas.
Igualmente nos unimos al llamado y lucha de las Naciones Originarios del Tawaintisuyu Pacha y los sectores populares de nuestra gran América a seguir resistiendo ante las amenazas del colonialismo que arrasa con nuestro territorio y con nuestras culturas.
Tawaintisuyu Pacha ¡Jallalla!
Chinchaysuyu ¡Jallalla!
Hacia el retorno del tiempo de los antiguos abuelos ¡Jallalla!
Por la liberación de la Pachamama ¡Jallalla!
Kamachik Inka de Salazar ¡Jallalla!
Kamachik Kakaoña ¡Jallalla!
Koya Warmy Gaitana ¡Jallalla!
Yurak Mayu Marka (Resguardo de Rioblanco)
Territorio de la Nación Yanakuna
Taitakuna Mamakuna Kamachikuq Yanakuna Suyu (Consejo de hombres y mujeres mayores de la Nación Yanakuna)
Amawtakuna Kamachik Yanakuna Suyu (Consejo de Amawtas de la Nación Yanakuna )
Waynakuna Kamachikuq Yanakuna Suyu (Consejo de jóvenes de la Nación Yanakuna)
DESDE EL MANDATO MILENARIO DEL AMA KELLA, AMA LLULLA, AMA SUA, AMA LLUNKU (NO MENTIR, NO ROBAR, NO SER ARAGAN) ESTAMOS TEJIENDO LA CARRERA CEREMONIAL ANDINA HACIA BOGOTA POR LA LIBERACION DE LA MADRE AGUA Y LA DEFENSA DE LA PACHA MAMA EN EL MACIZO ANDINO COLOMBIANO
Territorio de la Nación Yanakuna
Taitakuna Mamakuna Kamachikuq Yanakuna Suyu (Consejo de hombres y mujeres mayores de la Nación Yanakuna)
Amawtakuna Kamachik Yanakuna Suyu (Consejo de Amawtas de la Nación Yanakuna )
Waynakuna Kamachikuq Yanakuna Suyu (Consejo de jóvenes de la Nación Yanakuna)
DESDE EL MANDATO MILENARIO DEL AMA KELLA, AMA LLULLA, AMA SUA, AMA LLUNKU (NO MENTIR, NO ROBAR, NO SER ARAGAN) ESTAMOS TEJIENDO LA CARRERA CEREMONIAL ANDINA HACIA BOGOTA POR LA LIBERACION DE LA MADRE AGUA Y LA DEFENSA DE LA PACHA MAMA EN EL MACIZO ANDINO COLOMBIANO
Les invitamos a ¡NO! ser indiferentes e insensibles ante lo que esta pasando, sumémonos a traves de varias acciones...
La Madre Tierra es nuestro Hogar,
el Agua es nuestra sangre,
Vida y pensamiento son los territorios...
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
No! the exploitation of mines in the Colombian Andean Massif
HOME Yanakuna INDIGENOUS, RURAL AND AFRICAN DESCENT
An important meeting took place in Popayan to talk about mining the southern department of Cauca.
Purpose
One of the main objectives of the meeting was to explain the delicate situation that is showing up on the issue of mines in this county in southern Cauca and clarify that about a month the multinational Anglo Gold Ashanti Colombia SA gave up a concession contract which was given for 30 years in this municipality of the Colombian Massif.
Problem
There is concern among indigenous people and community of the Municipality for the existence of applications in the field of mines in this region. From consultations and delivered by the Regional Indigenous Council, states that there are 6 applications for multinational companies to San Sebastian.
Reactions
Councillors have said they fully disagree with this kind of concessions that are taking place without consultation with communities.
It has been said by the municipal administration of San Sebastian that no consultations have been made for delivery of these concessions to the multinationals to make exploration and mining in this region.
Implications of the exploitation
In this regard, the CRIC Olinto Quilindo Mazabuel who has been working on issues of mining in southwestern Colombia says it "has reviewed the official statistics of Ingeominas and there are 12 concession contracts and a number of applications especially having to do with Gold Ashanti, South African based multinational Canadian resources. "
It is worrying because the allocation would be in most municipalities in the south as La Sierra, La Vega, Sotará, Almaguer, Algeria and Balboa. It affects social and community interests not only of indigenous peoples but of social sectors because the mining law is a law that has hierarchy over other standards and in this case the exploitation of energy mineral resources, "said Mazabuel.
Extracted from the Journal Extra - Popayán - Cauca
STATEMENT
Inti Raymi KAPAQ FOURTH SUN BIG PARTY HELD IN THE TERRITORY OF THE INDIAN NATION IN QUECHUA AYMARA Yanakuna SOLID COLOMBIAN ANDES
STATEMENT
We the sons of the Nation Yanakuna attending the call of our ancestors more distant and now accompany the Mother Earth to live in this world on the word that comes to stepping back into time harmonic grandparents where we expressed :
1. 515 years of resistance that has allowed us to survive as an ancient culture in the mountains of Colombia and thanks to the struggle, effort and love for Mother Earth has managed to hold the balance, our culture and territory.
2. That conflict disorder and imbalance suffered by the Colombian Andean Massif is produced by Western colonialism, government policies that are harmful to sustain life in the territory. These policies such as the scarcity of land, the imposition of consumerist models of religions beyond our world view, and the intervention of politics in the region has led to destabilize a natural order that sent our ancestors.
Thus today the Colombian Andean Massif where our greatest living spiritual sources of water are threatened by greed and voracity of foreign capital acolyte by the current government of Colombia who has disrespected our country by imposing military control in the area with the establishment of a battalion of high mountains and security forces in several villages, creating anxiety, to the population and discrediting our own indigenous control forces, this is how through authoritarianism has been disrespecting Mother Earth from contamination that has promoted the high mountain battalion in water sources and disrespect our sacred ceremonies in which our young people are stigmatized by the use of our sacred plants such as leaf koka, our symbols, our guards and our ways traditional dress, saying it is leftist groups.
We know that these war policies are going in search of the privatization of the Colombian Massif because they want to take over our natural beings, there are big interests of multinational corporations and agents supported by the Colombian government.
Multinationals like Monsanto and qhedada among other produce poisons and promote actions to destabilize societies and take over Mother Earth movement creating death and destruction.
Faced with these facts we declare ourselves in permanent resistance and opposition to any form of reduced life and dignity, while we call upon the inhabitants of the Colombian Andean Massif farmers, communities afrodesendientes and anyone who feels the called from this earth to be alert to the threats that have been presented in the territory.
Also we sympathize and abide by the mandate of our Tawa Inti Raymi Kapak accompany the struggle of the Nation Nasa and other brothers and sisters in our Abya Yala, in the fight for Mother Earth belongs to us all.
Likewise, we join the call and fight Native Nations of Tawaintisuyu Pacha and the popular sectors of our great American to continue resisting the threats of colonialism that destroys our territory and our cultures.
Pacha Tawaintisuyu Jallalla!
Chinchaysuyu Jallalla!
By the time the return of former Jallalla grandparents!
For the release of the Pachamama Jallalla!
Inka Kamachik Jallalla Salazar!
Kakaoña Kamachik Jallalla!
Koya Warmy Gaitana Jallalla!
Mayu Yurak Marka (Ward Rioblanco) Yanakuna Nation Territory
Mamakuna Taitakuna kamachikuq Yanakuna Suyu (Council of men and women over the nation Yanakuna)
Kamachik Amawtakuna Yanakuna Suyu (Council of the Nation Amawta Yanakuna)
Kamachikuq Waynakuna Yanakuna Suyu (Youth Council of the Nation Yanakuna)
FROM THE OFFICE OF THE AMA MILLENNIUM KELLER, LLULLA AMA, AMA SUA, AMA LLUNKU (NO LIE, DO NOT STEAL, DO NOT BE ARAG) ARE WEAVING THE RACE TO BOGOTA ANDINA CEREMONIAL FOR THE LIBERATION OF MOTHER WATER AND THE DEFENSE OF MOTHER NATURE IN THE SOLID COLOMBIAN ANDES
We invite you to NO! be indifferent and insensitive to what is happening, sumémonos through various actions ...
Mother Earth is our home,
Water is our blood,
Life and thought are the territories ...
HOME Yanakuna INDIGENOUS, RURAL AND AFRICAN DESCENT
An important meeting took place in Popayan to talk about mining the southern department of Cauca.
Purpose
One of the main objectives of the meeting was to explain the delicate situation that is showing up on the issue of mines in this county in southern Cauca and clarify that about a month the multinational Anglo Gold Ashanti Colombia SA gave up a concession contract which was given for 30 years in this municipality of the Colombian Massif.
Problem
There is concern among indigenous people and community of the Municipality for the existence of applications in the field of mines in this region. From consultations and delivered by the Regional Indigenous Council, states that there are 6 applications for multinational companies to San Sebastian.
Reactions
Councillors have said they fully disagree with this kind of concessions that are taking place without consultation with communities.
It has been said by the municipal administration of San Sebastian that no consultations have been made for delivery of these concessions to the multinationals to make exploration and mining in this region.
Implications of the exploitation
In this regard, the CRIC Olinto Quilindo Mazabuel who has been working on issues of mining in southwestern Colombia says it "has reviewed the official statistics of Ingeominas and there are 12 concession contracts and a number of applications especially having to do with Gold Ashanti, South African based multinational Canadian resources. "
It is worrying because the allocation would be in most municipalities in the south as La Sierra, La Vega, Sotará, Almaguer, Algeria and Balboa. It affects social and community interests not only of indigenous peoples but of social sectors because the mining law is a law that has hierarchy over other standards and in this case the exploitation of energy mineral resources, "said Mazabuel.
Extracted from the Journal Extra - Popayán - Cauca
STATEMENT
Inti Raymi KAPAQ FOURTH SUN BIG PARTY HELD IN THE TERRITORY OF THE INDIAN NATION IN QUECHUA AYMARA Yanakuna SOLID COLOMBIAN ANDES
STATEMENT
We the sons of the Nation Yanakuna attending the call of our ancestors more distant and now accompany the Mother Earth to live in this world on the word that comes to stepping back into time harmonic grandparents where we expressed :
1. 515 years of resistance that has allowed us to survive as an ancient culture in the mountains of Colombia and thanks to the struggle, effort and love for Mother Earth has managed to hold the balance, our culture and territory.
2. That conflict disorder and imbalance suffered by the Colombian Andean Massif is produced by Western colonialism, government policies that are harmful to sustain life in the territory. These policies such as the scarcity of land, the imposition of consumerist models of religions beyond our world view, and the intervention of politics in the region has led to destabilize a natural order that sent our ancestors.
Thus today the Colombian Andean Massif where our greatest living spiritual sources of water are threatened by greed and voracity of foreign capital acolyte by the current government of Colombia who has disrespected our country by imposing military control in the area with the establishment of a battalion of high mountains and security forces in several villages, creating anxiety, to the population and discrediting our own indigenous control forces, this is how through authoritarianism has been disrespecting Mother Earth from contamination that has promoted the high mountain battalion in water sources and disrespect our sacred ceremonies in which our young people are stigmatized by the use of our sacred plants such as leaf koka, our symbols, our guards and our ways traditional dress, saying it is leftist groups.
We know that these war policies are going in search of the privatization of the Colombian Massif because they want to take over our natural beings, there are big interests of multinational corporations and agents supported by the Colombian government.
Multinationals like Monsanto and qhedada among other produce poisons and promote actions to destabilize societies and take over Mother Earth movement creating death and destruction.
Faced with these facts we declare ourselves in permanent resistance and opposition to any form of reduced life and dignity, while we call upon the inhabitants of the Colombian Andean Massif farmers, communities afrodesendientes and anyone who feels the called from this earth to be alert to the threats that have been presented in the territory.
Also we sympathize and abide by the mandate of our Tawa Inti Raymi Kapak accompany the struggle of the Nation Nasa and other brothers and sisters in our Abya Yala, in the fight for Mother Earth belongs to us all.
Likewise, we join the call and fight Native Nations of Tawaintisuyu Pacha and the popular sectors of our great American to continue resisting the threats of colonialism that destroys our territory and our cultures.
Pacha Tawaintisuyu Jallalla!
Chinchaysuyu Jallalla!
By the time the return of former Jallalla grandparents!
For the release of the Pachamama Jallalla!
Inka Kamachik Jallalla Salazar!
Kakaoña Kamachik Jallalla!
Koya Warmy Gaitana Jallalla!
Mayu Yurak Marka (Ward Rioblanco) Yanakuna Nation Territory
Mamakuna Taitakuna kamachikuq Yanakuna Suyu (Council of men and women over the nation Yanakuna)
Kamachik Amawtakuna Yanakuna Suyu (Council of the Nation Amawta Yanakuna)
Kamachikuq Waynakuna Yanakuna Suyu (Youth Council of the Nation Yanakuna)
FROM THE OFFICE OF THE AMA MILLENNIUM KELLER, LLULLA AMA, AMA SUA, AMA LLUNKU (NO LIE, DO NOT STEAL, DO NOT BE ARAG) ARE WEAVING THE RACE TO BOGOTA ANDINA CEREMONIAL FOR THE LIBERATION OF MOTHER WATER AND THE DEFENSE OF MOTHER NATURE IN THE SOLID COLOMBIAN ANDES
We invite you to NO! be indifferent and insensitive to what is happening, sumémonos through various actions ...
Mother Earth is our home,
Water is our blood,
Life and thought are the territories ...
TODOS LOS PUEBLOS DE LA MADRE TIERRA UNIDOS POR LA MADRE AGUA...
ResponderEliminarVER:
http://www.willkayaku.org/